Listing 1 - 10 of 239 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Catechese --- Catéchèse --- Manuels scolaires --- Schoolboeken --- C3 --- water --- didactiek --- godsdienst --- 478.6 --- Kunst en cultuur --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs
Choose an application
Religieuze verhalen zijn juweeltjes van vertelkunst en kunnen je telkens weer raken. Toch komen ze niet vanzelfsprekend ter sprake op basisscholen. Veel leerkrachten lijken zich er ongemakkelijk mee te voelen. Dat dit zo is, heeft meerdere oorzaken. De verhalen worden door veel leerkrachten als moeilijk ervaren, ze zouden verzonnen zijn en niet waargebeurd, en kinderen niet kunnen uitnodigen om zich erin te herkennen. Het is de vraag hoe deze en andere belemmerende factoren een kans kunnen worden om het verhaal verder te laten gaan. In de klas, maar ook in de school. In deze bundel staan religieuze verhalen centraal en bijbelverhalen in het bijzonder. Nagegaan wordt hoe deze verhalen betekenisvol behandeld kunnen worden op katholieke basisscholen. Daarbij wordt een hermeneutisch perspectief ingenomen. Dit houdt in dat het ter sprake brengen van de verhalen in het perspectief staat van wat ze voor kinderen en leerkrachten kunnen betekenen. De volgende vragen zijn hierbij aan de orde: Hoe kunnen kinderen hun eigen vragen en ervaringen leren verbinden met religieuze verhalen? Op welke manier kan omgegaan worden met het fictionele karakter van de verhalen? Wat beogen verhalen uit de islamitische traditie ter sprake te brengen? Hoe kunnen kinderen uitgenodigd worden om zich in te leven in de verhalen? Wat kunnen de verhalen bewerken in de klas, en in de school? Hoe kunnen leerkrachten kinderen aan de hand van toneel en drama uitnodigen de verhalen tot leven te brengen? Wat kan een instrument voor sociaal-emotionele vorming als de axenroos bijdragen aan het leren begrijpen van de verhalen? De bundel is opgebouwd uit twee delen. In het eerste deel worden theo?retische reflecties opgenomen waarin een theoretisch fundament wordt gegeven van het behandelen van religieuze verhalen, namelijk vanuit een hermeneutisch perspectief. Het tweede deel bevat een aantal praktische handreikingen. Hier worden een aantal werkwijzen of instrumenten gepresenteerd die leerkrachten kunnen helpen om in de klas of in het team met religieuze verhalen aan de slag te gaan.
478.6 --- Bibliodrama --- Bijbelverhalen --- Didactiek --- Godsdienstige opvoeding --- Vertellen --- Theologie --- Onderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Didactics of religion --- lager onderwijs
Choose an application
Een spannend bordspel waarmee de klas op een leuke manier vertrouwd raakt met vijf verschillende wereldgodsdiensten: het christendom, de islam, het jodendom, het boeddhisme en het hindoeïsme.Wie vindt de schat van het geloof en wordt de grootste geloofsexpert?Dit spel hoort bij de reeks Oh my God 1B. Bron: https://www.averbode.be/Pub/Site_Root/BE/samen-ontdekken,-leren,-groeien/Secundair-onderwijs.html?article=72183
Godsdienst --- 1e leerjaar secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- Wereldgodsdiensten --- C6 --- religieuze vorming --- 478.6 --- godsdienst --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Wereldgodsdienst --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene
Listing 1 - 10 of 239 | << page >> |
Sort by
|